دانستنیهای خودرو

آیا معنای چراغ های هشدار روی داشبورد را می دانید؟ (AGT)

چراغ های هشدار روی داشبورد | تاپ یدک

فرض کنید حین رانندگی در جاده و لذت بردن از سفر، ناگهان یکی از چراغ های هشدار روی داشبورد با یک صدای بوق مانند کوتاه روشن شود. چه حسی به شما دست می دهد؟

ممکن است برخی از این چراغ های هشدار را بشناسید. اما اگر با معنای تمامی آنها آشنا نباشید، هنگام فعال شدن آنها دستپاچه و نگران می شوید.

هدف ما از نوشتن این مقاله آشنا کردن شما با معنای چراغ های روی داشبورد خودرو و به منظور کاهش ریسک و خطرات احتمالی رانندگی برای شما می‌باشد. پس با ما همراه باشید.

انواع چراغ های هشدار روی داشبورد

چراغ های هشدار روی داشبورد ماشین های مختلف ممکن هست در رنگ و شکل با همدیگر تفاوت هایی داشته باشند. اما مفهوم این چراغ ها در همه خودروها تقریبا یکسان می‌باشد.

چراغ روغن

چراغ هشدار روغن یکی از پرکاربردترین چراغ های هشدار روی داشبورد ماشین ها می‌باشد. این چراغ حتی در داشبورد ماشین های قدیمی تر هم حضور دارد.

فعال شدن این چراغ به معنای وجود مشکل در سیستم روغن مثل کم شدن مقدار روغن، خرابی پمپ روغن یا نشت روغن است.

چراغ هشدار روغن | تاپ یدک

همان طور که می‌دانید موتور بدون روغن کاری مناسب به سرعت دچار سایش می شود. اگر چراغ هشدار روغن فعال شد هرچه سریعتر به آن رسیدگی کنید!

چراغ میزان باد تایرها

یکی از مفیدترین چراغ های هشدار روی داشبورد، چراغ هشدار باد لاستیک ها یا TPMS می‌باشد. فعال شدن این چراغ به معنای زیاد یا کم بودن باد تایرها می‌باشد.

چراغ های هشدار روی داشبورد | تاپ یدک

چراغ اخطار دمای موتور

به این چراغ، چراغ آمپر آب خودرو هم می گویند. روشن شدن این چراغ به معنای داغ شدن بیش از حد آب موجود در رادیاتور و در نتیجه داغ کردن موتور می‌باشد.

چراغ هشدار دمای موتور از چراغ های هشدار روی داشبورد | تاپ یدک

در صورت روشن شدن این چراغ باید سریعا ماشین را متوقف کرده و موتور آن را خنک کنید. سپس برای رفع علت آن هرچه سریع تر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چراغ سیستم کنترل کشش

یکی از چراغ های هشدار روی داشبورد بسیاری از خودروهای مدرن، چراغ کنترل کشش یا ترکشن کنترل می‌باشد. وظیفه سیستم کنترل کشش جلوگیری از ایجاد ناهماهنگی در سرعت چرخ های ماشین به خصوص در هوای برفی و بارانی یا در سرعت های بالای رانندگی هست.

چراغ سیستم کنترل کشش | تاپ یدک

روشن شدن چراغ کنترل کشش به این مفهوم است که سیستم کنترل کشش فعال شده و در حال انجام وظیفه خود برای ماشین شما است.

چراغ اخطار سیستم کنترل کشش

اگر مشکلی در سیستم کنترل کشش خودرو به وجود آمده باشد، چراغی برای هشدار دادن این موضوع به شما روی داشبورد روشن می شود.

traction-control-light-1200x900.jpg

اگر در سرعت های بالا یا حین رانندگی در جاده های لغزنده، سیستم کنترل کشش ماشین فعال نباشد، احتمال تصادفات جاده ای چندین برابر می شود. پس اگر این چراغ روشن شد، هرچه سریعتر خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

چراغ اخطار سیستم ترمز ABS

یکی از چراغ هشدارهای روی داشبورد ماشین های مجهز به سیستم ترمز ABS، چراغ هشدار مربوط به این سیستم می‌باشد.

اگر خودروی شما به سیستم ترمز ABS مجهز می‌باشد، به تمام علائم مربوط به آن به خصوص فعال شدن چراغ هشدار آن توجه کنید که از داشتن این سیستم ترمز در ماشین خود لذت ببرید.

چراغ هشدار سیستم ترمز ABS | تاپ یدک

به یاد داشته باشید که اگر این چراغ بلافاصله بعد از روشن شدن موتور روی داشبورد ظاهر و سریعا محو شد، به معنای یک بررسی معمولی بوده و معنای هشدار ندارد.

چراغ چک موتور

این چراغ ممکن هست به دلایل مختلفی روشن شود. فشار کم روغن موتور، داغ کردن موتور، باز ماندن درب باک سوخت یا مشکلات جدی تری در خصوص موتور ماشین سبب روشن شدن این چراغ می شوند.

چراغ هشدار چک موتور | تاپ یدک

اگر این چراغ حین رانندگی فعال شد یا شروع به چشمک زدن کرد، بهتر هست سریعا توقف کرده و با تعمیرکاران خودرو تماس بگیرید.

چراغ باتری

یکی از چراغ های هشدار روی داشبورد خودرو که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، مربوط به باتری ماشین می‌باشد. روشن شدن این چراغ به مفهوم وجود مشکل در باتری، کابل های باتری یا تسمه دینام هست.

چراغ هشدار باتری | تاپ یدک

به هرحال بروز هرکدام از این مشکلات، موجب افت عملکرد سایر اجزای ماشین می شود. پس در صورتی که چراغ هشدار باتری خودروی شما روشن شده است، حتما به آن رسیدگی کنید.

سایر چراغ های هشدار مثل چراغ بسته نبودن کمربند ایمنی، چراغ مشکل در کیسه هوا، چراغ روشن بودن لامپ های مه شکن خودرو، چراغ کمبود سوخت و سایر چراغ ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرند که حداکثر ایمنی حین رانندگی برای شما فراهم شود.

شرکت های توزیع کننده قطعات خودرو نیز با داشتن آگاهی نسبت به تمامی این علائم و هشدارهای موجود در خودروها، اقدام به عرضه لوازم یدکی خودرو در سراسر کشور نموده اند.

چراغ های هشدار روی داشبورد را جدی بگیرید!

این چراغ ها برای حفظ امنیت سرنشینان خودرو حین رانندگی طراحی و تولید شده و باید همیشه مورد توجه رانندگان باشند.

رانندگی با وجود مشکل در موتور، رادیاتور، باتری، چرخ ها، سیستم ترمز و سایر بخش های خودرو بسیار خطرناک می‌باشد. پس با داشتن شناخت کافی از علائم هشدار دهنده روی داشبورد ماشین، ایمنی خود و سایرین را تامین کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *