دانستنیهای خودرو

هر آنچه باید درباره لنت ترمز بدانید

لنت های ترمز | تاپ یدک

وقتی صحبت از تامین امنیت جانی حین رانندگی می شود، هیچ چیز مهمتر از سالم بودن سیستم ترمز ماشین نیست. یکی از مهمترین بخش های سیستم ترمز، لنت‌ها هستند.

لنت‌های ترمز هم مانند سایر قطعات خودرو در معرض سایش و فرسایش بوده و طول عمر مشخصی دارند. تعویض به موقع این لنت ها موجب حذف بسیاری از هزینه های جانی و مالی می شود.

اما لنت ترمز چیست و چه وظایفی برعهده دارد؟ چه مشکلاتی برای لنت های ترمز پیش می آید؟ چه موقع زمان تعویض آن است؟

برای یافتن پاسخ این سوالات و شناخت بیشتر لنت های ترمز خودرو با ما همراه باشید.

تاریخچه اختراع لنت ترمز

تا دهه 1890 میلادی سیستم ترمز خودروها بر مبنای استفاده از یک قطعه چوبی بود. هنگامی که راننده ترمز می کرد، یک اهرم فشار وارد آمده به پدال را به قطعات چوبی متصل به چرخ ها منتقل می کرد و با ایجاد اصطکاک منجر به توقف خودرو می شد.

با پیشرفت خودروها و سریع تر شدن آنها، چرخ ها پیچیده تر شده و دیگر استفاده از قطعات چوبی برای توقف آنها ممکن نبود.

در سال 1898 میلادی مخترعی آمریکایی به نام Elmer Sperry راه حلی برای این مشکل یافت: خودرویی مجهز به ترمز دیسکی متصل به چرخ های جلو به همراه لنت ترمز سنجاق شده به روتور با عملکردی شبیه ترمزهای دوچرخه! اما این پایان کار اختراع نبود!

لنت ترمزهای مدرن چگونه کار می کنند؟

لنت های ترمز امروزی از زیرپایه ای صاف با یک ماده اصطکاکی ضخیم در یک طرف آن تشکیل شده اند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، لنت ها با روتورها تماس برقرار کرده و اصطکاک ناشی از آن موجب کاهش سرعت ماشین می شود.

سیستم ترمز دیسکی| تاپ یدک

عملکرد کلی سیستم های هیدرولیکی ترمز به شرح زیر است:

  • هنگامی که پدال ترمز فشرده می شود، یک پیستون روغن ترمز را از طریق شیلنگ ها به سمت پایین کالیپر می فرستد.
  • کالیپر محفظه ای شامل قطعات سیستم ترمز از جمله لنت های ترمز است.
  • لنت ها فشار منتقل شده از طریق روغن را به روتورهای متصل به چرخ ها منتقل می کنند.
  • این فشار موجب ایجاد اصطکاک بین لنت ها و روتورها شده که منجر به آهسته شدن حرکت چرخ ها می شود.
  • با رها شدن پدال ترمز تمام مراحل گفته شده به طور معکوس انجام می شوند: لنت ها رها شده، روغن ترمز به درون شیلنگ ها برگشته و چرخ ها دوباره سرعت می گیرند.

انواع لنت های ترمز

این لنت ها از موادی ساخته می شوند که بیشترین اصطکاک را با روتور چرخ ها ایجاد کرده و توانایی کار در دمای بالا و اصطکاک شدید را داشته باشند.

غیرفلزی یا ارگانیک

لنت های غیرفلزی یا ارگانیک نسبت به لنت های دو دسته دیگر نرم تر بوده و سریع تر ساییده می شوند.

شبه فلزی

لنت ترمزهای اکثر ماشین های امروزی از جنس شبه فلزها هستند. بخش فلزی این لنت ها آن ها را در برابر حرارت مقاوم می کند. این نوع برای کاربردهایی مثل رانندگی روزانه تولید می شوند.

سرامیکی

این گونه لنت ها عملکرد بهتری نسبت به دو دسته قبل داشته و گران تر از آنها هستند. مدل سرامیکی برای کار در دمای بالا ساخته شده و باید قبل از فعالیت به خوبی گرم شوند. این ویژگی سبب شده تا از آنها در ساخت خودروهای معمولی استفاده نشود.

انواع لنت ترمز | تاپ یدک

بنابراین پرکاربردترین آن ها در خودروهای امروزی، لنت های شبه فلزی هستند. مراکز فروش عمده قطعات یدکی خودرو، تامین کننده انواع لنت ترمز با کیفیت عالی و قیمت مناسب در سراسر کشور هستند.

چه مشکلاتی برای لنت های ترمز پیش می آید؟

صدا و علائم غیرعادی هنگام ترمز ممکن است نشانه ای از بروز مشکل در لنت ها باشد:

  • صدای جیغ مانند یا ساییده شدن
  • لرزش در فرمان یا پدال ترمز
  • پایین رفتن پدال ترمز
  • روشن شدن چراغ هشدار ترمز
  • فاصله ترمز طولانی

لنت های ترمز چند وقت یکبار باید بازرسی شوند؟

به طور کلی سیستم ترمز باید هر 5 ماه یا هر 8000 کیلومتر مورد بررسی قرار بگیرد. البته توصیه می شود برای اطلاع از زمان دقیق آن به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

لنت ترمز بخشی مهم و تاثیرگذار در سیستم ترمز خودرو

قبل از اختراع لنت ترمز، از قطعات چوبی برای متوقف کردن حرکت چرخ های خودرو استفاده می شد. تصور کنید چقدر ترمز گرفتن سخت بوده و در صورت شکستن چوب ها چه فجایعی ممکن می شده است!

امروزه به لطف اختراع لنت هایی برای سیستم ترمز هیدرولیکی، ماشین با یک فشار کوچک به پدال ترمز متوقف می شود. در واقع این لنت ها با ایجاد اصطکاک در روتورها موجب کاهش سرعت و توقف کامل خودرو می شوند.

اکثرا از مواد شبه فلزی ساخته شده و به دلیل قرار داشتن در معرض حرارت و سایش، به مرور زمان فرسوده شده و برای عملکرد بهتر سیستم ترمز باید به موقع تعویض شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *