دانستنیهای خودرو

علت لرزش فرمان در سرعت های بالا چیست؟

علت لرزش فرمان در سرعت های بالا چیست | تاپ یدک

پیشنهاد می‌شود به محض احساس لرزش فرمان اقدامات لازم را برای شناسایی علت لرزش فرمان به عمل آورید. برای هیچ راننده ای لرزش فرمان ماشینش خوشایند نیست. این تجربه می‌تواند استرس زا باشد. در چنین مواقعی انتظار اینکه شرایط خود به خود بهتر شود معمولا بیهوده است و چه بسا اوضاع را خطرناک تر کند.

دلایل مختلفی برای لرزش فرمان ممکن است وجود داشته باشد. بسته به نوع لرزش یک تعمیرکار حرفه ای می‌تواند کمک کند که مشکل را با سهولت بیشتری برطرف کنید. همچنین همیشه توجه داشته باشید که تحت چه شرایطی لرزش بیشتر می‌شود؟ آگاهی به اینکه لرزش فرمان در سرعت بالا بیشتر می‌شود می‌تواند به مکانیک شما برای تعمیر بهتر و سریع تر کمک نماید.

در این مقاله دلایل اصلی لرزش فرمان در سرعت های بالا را بررسی خواهیم کرد.

مشکلات مربوط به چرخ ها

متداول ترین دلیل لرزش فرمان در سرعت های بالا تراز نبودن تایرهاست. انحراف چرخ ها از تراز اصلی شان باعث نوسان خودرو شده که راننده این نوسان را در فرمان ماشین حس خواهد کرد. در صورتی که ماشین شما چنین ایرادی داشته باشد شما متوجه این نوسان در سرعت های پایین نخواهید شد و فقط در سرعت های بالا لرزش فرمان محسوس می‌شود.

در این صورت در ابتدا باید از تنظیم بودن باد لاستیک ها اطمینان حاصل نمایید. اگر یک یا چند تا از لاستیک ها کم باد یا نامیزان شده باشند می‌تواند باعث ایجاد لرزش در فرمان ماشین شود.

قش چرخ ها در لرزش فرمان | تاپ یدک

همچنین شل شدن پیچ‌های چرخ می‌تواند باعث لرزش غربیلک فرمان شود. معمولا این لرزش در سرعت های معین بالا و ثابتی اتفاق می افتند. این لرزش هنگام شتاب گرفتن برطرف شده و مجددا با ثابت شدن سرعت برمی‌گردد.

همچنین، فرسودگی نامتقارن لاستیک‌ها نیز می‌تواند علت لرزش فرمان ماشین باشد. در پاره ای از مواقع با برعکس کردن تایرها این مشکل برطرف خواهد شد.

مشکلات مربوط به جلوبندی و سیستم تعلیق

یکی از وظایف اصلی سیستم تعلیق مهار ضربه وارد شده به خودرو در دست اندازهای کوچک و بزرگ است. بدون عملکرد درست این سیستم قسمت های مختلف خودرو ممکن است دچار آسیب شوند. سیستم تعلیق مجموعه ای از پیچ‌ها، فنرها، کمک فنرها، پیستون‌ها و دیگر اجزاء است.

در صورتی که هنگام شتاب گرفتن یا فقط در سرعت بالا و معینی لرزش فرمان را حس می‌کنید احتمالا علت آن مربوط به وجود نقص در سیستم جلوبندی و تعلیق است. زمانی که هریک از این پیچ‌ها یا اتصالات شل شده باشند یا به هر علتی نتوانند اتصال مناسب را برقرار نمایند، علت لرزش فرمان را می‌توان در آنها جست و جو کرد.

یکی از اصلی ترین قطعات سیستم تعلیق میل فرمان و بوش‌های آن است. در صورت خرابی، فرسودگی و خارج بودن از تنظیم می‌تواند علت لرزش فرمان باشد.

همچنین ضربات وارد شده به شاسی خودرو تاثیر مستقیم بر عملکرد جلوبندی و سیستم تعلیق دارد. که می تواند علت لرزش فرمان ماشین باشد. در زیر به برخی دیگر از مهمترین اجزاء سیستم تعلیق و جلوبندی که می‌توانند علت لرزش فرمان باشند اشاره می‌کنیم.

علت لرزش فرمان ماشین | تاپ یدک

اهرم تای راد

در صورتی که عدم تعادل اهرم تای راد علت لرزش فرمان باشد، لرزش در مواقع پیچیش فرمان بیشتر از مواردی است که با فرمان مستقیم رانندگی می‌کنید.

سیبک‌ها

اگر یک یا چند تا از سیبک‌ها آسیب دیده و احتیاج به تعویض داشته باشند عکس حالت قبل رخ می‌دهد. یعنی در مواقعی که در مسیر مستقیم رانندگی می‌کنیم لرزش را بیشتر حس خواهیم کرد.

نقصان در ارتباط بین چرخ‌ها و فرمان

پس از مشکلات مربوط به چرخ ها شایع ترین علت لرزش فرمان در سرعت بالا مربوط به اکسل یا محور چرخ‌ها است. انحراف یا آسیب دیدگی اکسل می‌تواند بر اثر تصادف باشد. این ایراد می‌تواند ارتباط فرمان و چرخ‌ها را مختل کند. بخصوص اگر متوجه یک ضربه ناگهانی در فرمان شدید می‌توانید علت لرزش فرمان را به مشکلی در اکسل نسبت دهید.

بلبرینگ‌های آسیب دیده

اگر بلبرینگ های شما کهنه شده و یا آسیب دیده باشند احتمال لرزش فرمان در سرعت های بالا بیشتر خواهد بود. مهمترین آسیبی که معمولا به بلبرینگ ها وارد می‌شود آسیب دیدن ساچمه های آن به علت دست اندازهای شدید است. در صورتی که این مورد علت لرزش فرمان باشد معمولا لرزش شدیدتر خواهد بود.

مشکلات مربوط به خود فرمان

در نهایت لرزش می‌تواند مربوط به خود فرمان و تنطیم آن باشد. تنطیم بودن فرمان به معنی یکسان بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ هاست. همچنین تنظیم نبودن میل فرمان و خرابی بوش های میل فرمان نیز می‌تواند علت لرزش فرمان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *