اسپرت کردن خودرو آرزوی خیلی از نوجوان هاست. آنهایی که عاشق مجله ماشین و سردرآوردن از جزئیات مدلهای مختلف هستند. برای آن ها رسیدگی به خودرو دیگر تنها برای فرار از سادگی آن نیست. ماشین اسپرت شده تمام چیزی است که از ماشین داشتن می خواهند.
خودروی اسپرت
همه افراد هم از ماشینهای اسپرت شده که کفشان در هر دست انداز به زمین می سابد، خوششان نمی آید. غیر از بحث سلیقه، کارایی و امنیت هنگام رانندگی برایشان اولویت دارد. ایجاد تغییرات مختلف برای اسپرت کردن، نیازمند دید باز و احتیاط در اعمال ایمنی است. متاسفانه خودرو های اسپرت بیشتر از سایر خودرو ها تصادف می کنند.
داخل خودرو
برای تامین وسایلی که لازم دارید قبل از هرچیز خوب تحقیق کنید. با سر زدن به یکی از فروشگاههای فروش عمده قطعات یدکی خودرو، پاسخ تمام نیازهایتان را می یابید.
روکشهای صندلی
این مرحله از اسپرت کردن خودرو کاملا امن میباشد. در کنار زیباسازی خودروی شما، ایمنی را نیز حفظ می کند. اسپرت کردن بخش داخلی ماشین خیلی هم به روحیه راننده کمک می کند.
برخی به روکشهای مختلف برای دور فرمان علاقه مندند. یک روکش برای دست دنده و ترمز دستی انتخاب کنید. خرید نشانگرهای اعلان خودرو و همسان سازی روکش صندلی ها با داشبورد، سینه خودرو و درها از دیگر موارد در اسپرت کردن داخل ماشین میباشد.
بیرون خودرو
چگونه دیده شدن برای صاحب یک ماشین اسپرت خیلی مهم هست. در نگاه اول بیرون آن برای همه قابل مشاهده میباشد. باید به قدر کافی گویای اصل ماجرا باشد.
قطر رینگ و لاستیک
شروع اسپرت کردن خودرو با تعویض رینگ و لاستیک با رینگهای سایز بزرگتر خواهد بود. در حالی که نباید سایز رینگ را تغییر داد. میتوانید لاستیک را عوض کنید. از رینگ هم سایز آن استفاده کنید. معمولا برای زیبایی و افزایش شتاب خودرو از لاستیکهای پهن استفاده میشود. درحالی که تطابق رینگ روی لاستیک باعث کنترل بیشتر ماشین میشود.
مشکلات ایمنی مربوط به لاستیکهای پهن
لاستیکهای پهن فقط کمی به شتاب خودرو میافزایند. ولی طرفداران خودشان را نیز دارند. با این وجود استفاده از لاستیکهای با سایز بزرگتر از استاندارد کارپخش عمده قطعات خودرو از نظر ایمنی مشکلاتی ایجاد می کنند. برخی از آنها بدین شرح هستند:
- آسیب به جعبه دنده.
- بالا رفتن مصرف سوخت.
- فرمان به سادگی نمیچرخد.
- ماشین از گارانتی خارج میشود.
- خطا در کیلومتر شمار.
- مشکل در تعویض دنده (مخصوصا ماشین های اتوماتیک).
- در ماشین های با ترمز ABS منجر به اخلال کار ECU می شود.
- طرز قرارگیری چرخ در سیستم تعلیق؛ جایگاه چرخ و فاصله آن با گلگیرها. با پهن شدن لاستیک ممکن است، لاستیک در یک اصطکاک با زاویه نامناسب پاره شود.
سپر و رکاب و اسپرت
خرید سپر و رکاب اسپرت می تواند هزینههای مختلفی برای شما داشته باشد. ولی معمولا جنسهای با کیفیت بالاتر هزینه بیشتری روی دستتان می گذارند. در کنار خرید سپر جدید، هزینه های نصب این اسپورت کننده ها را نیز در نظر بگیرید.
سیستم فنربندی خودرو
یکی دیگر از بخش های اسپرت کردن خودرو کاهش ارتفاع فنرها و کمک فنرهاست. این امر با بریدن فنرها، پیچ مهره ای کردن فنر و یا تعویض فنر همراه خواهد بود. در اسپرت سازی خودرو از این موارد نیز غافل نشوید:
- چراغهای اسپرت
- بوق های چند صدایی
- سر اگزوزهای خوش صدا
- شیشههای رنگ شده
البته ممکن است، راهنمایی و رانندگی برای شیشه های رنگ شده شما را جریمه کند.
مشکلات ایمنی مربوط به تغییر ارتفاع
رانندگی و کنترل ماشین برای راننده با ماشینی که ارتفاع استاندارد ندارد، مشکل است. برخی از این مشکلات عبارتند از:
- احتمال برخورد کف ماشین با سرعت گیرها و دست اندازها و آسیب بخشهای مختلف
- اعمال فشار به فنربندی خودرو در مسیرهای خاکی و سنگلاخ باعث خرابی نا به هنگام میشود.
- کاهش ارتفاع از نرمی خودرو هنگام رانندگی میکاهد.
- اسپرت کردن خودرو از این طریق؛ در معاینه فنی یا در فروش ماشین شما را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.
- به اندازه استاندارد خودرو نمیتوان سرنشین سوار کرد.
- مثل قبل نمیتوانید راحت ماشین پارک کنید. اگر فاصله تان را با جدول حفظ نکنید، احتمالا در با جدول برخورد میکند.
- در مواجهه با دست اندازها باید به اندازه کافی سرعتتان را کم کنید. با کمی بی احتیاطی احتمال برخورد یک راننده از پشت به شما زیاد است.
تقویت موتور ماشین
جدای از بخش های داخل و بیرون ماشین، اسپرت کردن خودرو تا موتور پیش میرود. در واقع دوستداران این سبک ماشینها، از خودروی خود توقع شتاب و سرعت بیشتر هم دارند. ناگفته نماند که صدای موتور را نیز تغییر میدهند.
امنیت در کنار زیبایی
با همه علاقه و اشتیاقی که برای اسپرت کردن خودرو تان دارید، به کارایی و امنیت خود و نزدیکانتان بیشتر بها دهید. از روش های بدون خطر برای اسپرت سازی استفاده کنید. میتوانید رینگ و لاستیک خودرو را عوض کنید. از رنگها و مدل های اسپرت و جدید بهره ببرید. ولی سایز آنها را بزرگ نکنید.
در تغییر ارتفاع و کارهایی که منجر به کاهش تمرکز راننده و آسیب به خودرو میشوند، تجدید نظر کنید. تسلط بر ماشین در رانندگی از هر چیز دیگری مهم تر است. در هر یک از مراحل از یک کارشناس خبره مشورت بگیرید.