دانستنیهای خودرو

با ترفندهای رفع بوی بد ماشین، از رانندگی لذت ببرید

با ترفندهای رفع بوی بد ماشین، از رانندگی لذت ببرید | تاپ یدک

آیا می دانید در صورت نداشتن آشنایی با روش های رفع بوی بد ماشین ممکن است برای برطرف کردن آن متحمل هزینه های گزاف شوید؟ آیا ماشین شما بوی بد و غیرمعمول می دهد؟ آیا می دانید بعضی از رایحه های موجود در فضای خودرو سمی و مضر برای سلامتی هستند؟

برای آشنایی با انواع منشا بوی بد در ماشین و روش های رفع آنها با ما همراه باشید.

انواع بوی بد در ماشین و منشا آنها

استشمام بوی ناخوشایند در ماشین علل مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

بوی نا و رطوبت

اگر با روشن کردن کولر بوی رطوبت به مشام شما می رسد، احتمالا نوعی قارچ یا کپک در سیستم تهویه هوای خودرو رشد کرده است. اواپراتور، یک رادیاتور کوچک که هوای خنک را به دریچه های کولر می فرستد. رطوبت موجود در اواپراتور کولر ماشین، بستری مناسب برای ایجاد کپک است.

بوی رطوبت خارج شونده از دریچه های کولر خودرو | تاپ یدک

روشن گذاشتن پنکه (نه کولر) با سرعت چرخش بالا، موجب خشک شدن رطوبت اواپراتور، از بین رفتن قارچ ها و رفع بوی بد ماشین می شود.

بوی شیرین

ضد یخ مورد استفاده در خودروها دارای رایحه شیرین می‌باشد که اگر از درون ماشین استشمام شود به معنی وجود نشت آن در سیستم سرمایشی است.

اما گاهی یافتن منشا نشت ضد یخ چندان هم ساده نیست. مثلا اگر نشتی از یک مبدل حرارتی پوسیده پشت فضای داشبورد باشد، ممکن است اصلا مشاهده نشود.

نشت ضد یخ در ماشین | تاپ یدک

نشتی ضد یخ می تواند به شکل بخار وارد کابین گردد. بنابراین موجب استشمام بوی شیرین و ایجاد بخار روی شیشه ها بشود.

در صورت وجود این علائم، به دلیل مضر بودن استشمام بوی ضد یخ برای بدن، سریعا خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

بوی سوختگی

ممکن هست روغن به قسمت های داغ موتور یا اگزوز رخنه کرده و بسوزد. همچنین ممکن هست بوی سوختگی ناشی از لنت های ترمز و روتورهای بیش از حد داغ شده باشد.

ورود برگ درختان یا سایر زباله ها به موتور به دلیل وزش باد یا فعالیت جانوران و سوختن آنها نیز ممکن است عامل بوی بد ماشین باشند.

برای رفع بوی سوختگی، موتور و اجزای آن و همچنین اگزوز ماشین را مورد بررسی و سرویس قرار دهید.

بوی لاستیک سوخته

بوی سوختگی لاستیک در داخل ماشین ممکن هست ناشی از ساییدگی هریک از چرخ ها یا ساییدگی تسمه ها و شیلنگ های خودرو توسط پولی های شکسته یا قطعات متحرک باشد. یک صفحه کلاچ ساییده شده نیز ممکن است منشا بوی سوختگی در ماشین باشد.

بوی نان تست سوخته

علت این رایحه ممکن هست برقراری اتصال کوتاه در اجزای الکتریکی یا داغ شدن بیش از حد عایق ها باشد. استشمام این رایحه را جدی بگیرید و سریعا آن را برطرف کنید زیرا در این حالت احتمال وقوع آتش سوزی در خودرو وجود دارد.

نقص در اجزای الکتریکی خودرو | تاپ یدک

بوی گاز و بنزین

استشمام بوی بنزین هنگام روشن کردن ماشین به دلیل سرد بودن موتور و احتراق ناقص سوخت طبیعی می‌باشد. اما اگر این بو بعد از گرم شدن موتور رفع نشود، چند احتمال برای منشا آن وجود دارد.

مثلا ممکن هست درپوش مخزن سوخت گم شده باشد. یا این که سیستم کنترل نشر بخار خودرو (که وظیفه آن دربرگرفتن بخارهای سوخت و بازیابی آنها به درون موتور می‌باشد) دچار نشت یا انسداد شده باشد.

احتمال بدتر برای منشا بوی گاز و بنزین در ماشین این هست که سیستم سوخت رسانی خودرو دچار نشت شده باشد. در این حالت باید سریعا برای رفع این مشکل اقدام کنید. زیرا نشت گاز و بنزین علاوه بر داشتن احتمال انفجار، موجب هدر رفتن سوخت نیز می شود.

مواد معجزه آسا در رفع بوی بد ماشین

علاوه بر تمام روش هایی که مربوط به شناسایی و رفع منشا بوی بد ماشین هستند، استفاده از مواد ارگانیک و خوشبو نیز می‌توانند در خوشبو و تازه کردن هوای خودرو موثر باشند.

موادی چون زغال چوب، جوش شیرین، سرکه سفید، زئولیت، پاک کننده کفپوش ها، خوشبوکننده های هوا و غیره اگر مدتی در فضای ماشین قرار بگیرند، موجب رفع بوی بد ماشین و تمیزی و خوشبویی هوای داخل خودرو می شوند.

رفع بوی بد ماشین: مهم نه تنها برای راحتی بلکه برای سلامتی!

بوی بد ماشین نه تنها آزاردهنده می‌باشد بلکه در بسیاری از موارد برای سلامتی انسان ها مضر است. مثلا اگر بوی بد ناشی از نشت ضد یخ باشد، استشمام بوی این ماده شیمیایی برای سلامتی انسان بسیار مضر می‌باشد.

از طرفی بوی بد ماشین ممکن هست به دلیل نشت سوخت یا بروز اتصالی در قسمت های الکتریکی خودرو باشد. این مشکلات اگر به موقع برطرف نشوند، ممکن است منجر به انفجار و آتش سوزی در ماشین شوند.

یکی از رویکردها در رفع بوی بد ماشین، یافتن منشا بو و برطرف کردن نقص آن می‌باشد. امروزه به لطف خدمات همه جانبه مراکز فروش عمده قطعات یدکی خودرو، امکان عیب یابی و تعویض تمامی قطعات آسیب دیده ماشین در سراسر کشور مهیا است.

استفاده از موادی چون زغال چوب، جوش شیرین، سرکه سفید، زئولیت وغیره، منجر به رفع بوی بد ماشین می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *