دانستنیهای خودرو

آیا می دانستید می توانید کمربند ایمنی خودروی خود را عوض کنید؟

آیا می دانستید می توانید کمربند ایمنی خودروی خود را عوض کنید؟ | تاپ یدک

در همه خودروها اکثر قطعات قابل تعویض هستند؛ از تعویض کمربند ایمنی گرفته تا لاستیک ها، شمع ها و دیسک و صفحه کلاچ. کمربندهای ایمنی هم که بدون شک از مهمترین قطعات خودرو هستند، باید در صورت بروز مشکل یا تصادف تعویض شوند.

شاید بسیاری از افراد اهمیتی به بستن کمربند ایمنی یا حتی سالم بودن آن ندهند. اما آمار نشان می دهد که در اکثر تصادفات، بسته و سالم بودن کمربند ایمنی مانع از وقوع جراحات شدید به سرنشینان خودرو شده است.

علائم تعویض کمربند ایمنی

بروز هر نقصی در تسمه، پایه نگه دارنده، زبانه، قفل و عملکرد کمربند ایمنی سلامتی سرنشینان خودرو را به خطر می اندازد. حتی یک حفره یا پارگی کوچک 5 میلیمتری در تسمه کمربند ایمنی هم نباید از چشم شما دور بماند!

تعدادی از مشکلاتی که در کمربند ایمنی خودرو به وجود می آیند عبارتند از:

  • پارگی، فرسودگی، شل و آویزان شدن تسمه کمربند
  • تغییر رنگ و جنس قطعات کمربند در اثر نور خورشید
  • سختی در حرکت دادن و کشیدن کمربند
  • چفت نشدن زبانه در قفل کمربند

اگر کمربند ایمنی خودروی شما به هرکدام از این نقص ها دچار است یا به خوبی کار نمی کند، بهتر است هرچه سریعتر برای تعویض آن دست به کار شوید.

تعویض کمربند ایمنی بعد از تصادف

صمیمانه امیدواریم که هیچ تصادفی برای شما و خودرویتان پیش نیاید. اما بهتر است بدانید که همچون صندلی ها و کیسه هوای خودرو، کمربندهای ایمنی هم برای استفاده در تصادفات یک بار مصرف هستند!

تعویض کمربند ایمنی بعد از تصادف | تاپ یدک

طبق توصیه اداره کل امنیت ترافیک بزرگراه ها، کمربندهای ایمنی بعد از وقوع تصادف باید تعویض شوند. زیرا این قطعات برای حفاظت از جان انسان ها در تنها یک تصادف طراحی شده اند.

کمربندهای ایمنی به سیستم منقبض شوندگی برای متصل کردن شما به صندلی خودرو حین رانندگی روزمره مجهز هستند. اما هنگام وقوع تصادف، یک پیستون سریعا حرکت کرده و با جمع کردن قرقره، شما را محکم به صندلی می چسباند.

این مکانیزم یک طرفه است و اگر فعال شود دیگر قابل برگشت نیست. به همین دلیل تعویض کمربند ایمنی پس از تصادف الزامی است.

استهلاک کمربند ایمنی بر اثر استفاده روزمره

حتی اگر خودروی شما دچار تصادف نشود، کمربندهای ایمنی آن پس از مدتی به دلیل استفاده بیش از حد یا عوامل دیگر فرسوده می شوند. عوامل مختلفی که استهلاک کمربند ایمنی را افزایش می دهند عبارتند از:

استفاده نادرست

عواملی مثل سریع کشیدن، باز و بسته کردن مداوم، ضربه دیدن، بازیگوشی کودکان یا جویده شدن توسط حشرات کمربندهای ایمنی را خراب می کنند.

ذرات ریز و گرد و غبار

ممکن است عملکرد کمربندهای ایمنی با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار دچار مشکل شود. اگر خودرویتان را زیاد به جاده های خاکی، سواحل و مناطق طوفان خیز می برید، خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید باید به فکر تعویض کمربندهای ایمنی آن باشید.

نور مستقیم خورشید

قرار داشتن بیش از اندازه خودرو در معرض نور خورشید، منجر به خراب شدن تسمه و قطعات پلاستیکی کمربند ایمنی می شود.

اگر خودوری بدون سقف دارید یا اگر خودرویتان را در فضای باز پارک می کنید، حواستان به تغییر رنگ تسمه کمربند و ترد شدن قطعات پلاستیکی آن در اثر اشعه فرابنفش نور خورشید باشد.

روش تعویض کمربند ایمنی

تعویض کمربند ایمنی خودرو با انجام چند مرحله ساده امکان پذیر است. کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. با دنبال کردن تسمه کمربند (قسمتی که از روی شانه می کشید)، مکان پیچ های نگهدارنده دو طرف کمربند ایمنی را بیابید. ممکن است یک کاور پلاستیکی رو آنها وجود داشته باشد. کاور را بردارید و پیچ ها را باز کنید.
  2. انتهای دیگر کمربند ایمنی را که احتمالا زیر صندلی است پیدا کنید. پیچ های این قسمت را هم باز کرده و کمربند ایمنی قدیمی را جدا کنید.
  3. حال کمربند ایمنی جدید را وارد ریل کنید و مراحل را تکرار کنید.
  4. مطمئن شوید که زبانه کمربند در جهت صحیح نصب شده باشد. حالا پیچ و مهره ها را محکم کنید.

این مراحل تقریبا در تعویض کمربندهای ایمنی همه خودروها صادق است. البته بعضی از سازندگان خودرو نحوه صحیح تعویض کمربند ایمنی را در کتابچه راهنمای خودرو نیز ذکر کرده اند.

تعویض کمربند ایمنی خودرو را جدی بگیرید!

اگر کمربند ایمنی خودرو سالم نباشد، بستن آن کاربردی در حفظ امنیت افراد ندارد. پس هنگام بازرسی قطعات خودرویتان حتما به کمربندهای ایمنی هم توجه کنید.

اگر تسمه کمربند پاره یا فرسوده شده، قطعات پلاستیکی آن بر اثر نور خورشید فاسد شده و یا زبانه آن به خوبی در قفل چفت نمی شود، بهتر است برای امنیت بیشتر هرچه سریعتر کمربندهای ایمنی را تعویض کنید.

تعویض کمربند ایمنی کار چندان سختی نیست. کافیست پیچ و مهره های مربوطه را باز کنید و پس از خارج کردن کمربند قدیمی، کمربند جدید را وارد ریل کنید.

اگر در تعویض آنها به مشکل خوردید، به کتابچه راهنمای خودروی خود یا تعمیرگاه ها مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *