دانستنیهای خودرو

چرا گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن ضروری است؟

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن| تاپ یدک

این پرسش یکی از اولین سوالاتی است که در ذهن شخصی که تازه شروع به یادگیری رانندگی کرده است شکل می‌گیرد. گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن یکی از بزرگترین مشکلات افراد تحت تعلیم رانندگی نیز است. موتور و سیستم احتراق خودرو رابطه ای حیاتی با پدال کلاچ دارند. این موضوع اهمیت گرفتن  کلاچ در مواقع مختلف را نمایان می‌کند. سازندگان خودرو نیز اهمیت پدال کلاچ را در جلوگیری از تصادفات دریافته اند.

بصورت طبیعی ماشین تنها در صورت گرفتن پدال کلاچ عمل جرقه زنی یا احتراق را شروع می‌کند. دلیل این امر را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

دلایل اهمیت گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن

کلاچ مهم ترین نقش را در رانندگی نرم و آرام دارد. فشار دادن پدال کلاچ شرایطی مانند خلاص شدن برای ماشین به وجود می‌آورد. هر دوی این شرایط چرخ ها از درگیری با موتوری که در حال کار کردن است آزاد می‌کنند. با این حال در حالت خلاص هنوز کمی موتور و گیربکس و در نتیجه چرخ ها با یکدیگر درگیر هستند.

روشن کردن ماشین در حالی که پدال کلاچ فشار داده شده است از شدت فشار وارد شده بر موتور و سیستم احتراق می‌کاهد. همچنین گرفتن پدال کلاچ هنگام استارت زدن باعث می‌شود گیربکس و کل سیستم انتقال قدرت از چرخه درگیری با موتور خارج شوند.

اهمیت گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن | تاپ یدک

تاثیرات مخرب عدم استفاده از پدال کلاچ هنگام استارت زدن

عدم استفاده به موقع از پدال کلاچ تاثیرات مخربی بر سلامت خودروی شما دارد. که مهم ترین آنها را در این بخش مرور می کنیم.

استهلاک باتری

پدال کلاچ یک عامل بسیار مهم در انرژی مصرفی ماشین است. گرفتن پدال کلاچ هنگام استارت زدن از استهلاک باتری ماشین نیز کم می کند. این امر می تواند از هزینه های آینده شما در تعمیر یا تعویض باتری، شمع ها وغیره بکاهد.

در واقع با گرفتن کلاچ نیرویی که برای استارت خوردن ماشین صرف می‌شود تنها در موتور به کار گرفته شده و و روشن شدن خودرو با صرف نیروی کمتری انجام می‌شود.

افزایش اصطکاک در گیربکس

با خارج شدن گیربکس از مدار درگیری با موتور اصطکاک و استهلاک دنده های آن نیز کاهش پیدا می‌کند. عدم کلاچ گرفتن هنگام استارت زدن، نه تنها دنده ها بلکه تمامی اجزاء گیربکس شروع به کار کرده و اصطکاک بیشتری ایجاد می‌شود.

با فشار دادن کلاچ پمپ های هیدرولیکی شروع به کار می‌کنند. به این ترتیب روغن بر صفحه خورشیدی فشار وارد می‌کند و باعث جدا شدن صفحه کلاچ و دیسک از یکدیگر می‌شود. به این ترتیب گیربکس کاملا از درگیری با موتور آزاد می‌شود.

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن | تاپ یدک

افزایش فشار بر موتور

در حقیقت وظیفه اصلی کلاچ انتقال قدرت از موتور به گیربکس و یا قطع آن می‌باشد. هرچه قدرت موتور خودروی شما بیشتر باشد فشار کمتری بر اثر عدم استفاده از پدال کلاچ هنگام استارت زدن به آن وارد می‌آید. با این حال در صورتی که این کار ادامه یابد قطعا روزی از کار خواهد افتاد. که نشانه آن بلند شدن یکباره دود از آن هست.

ذکر این نکته نیز ضروری می‌باشد که حتی در حالت خلاص و به علت غوطه ور بودن چرخ دنده های هرزگرد گیربکس درون روغن غلیظ مقداری فشار بر موتور از طرف گیربکس وارد می‌شود. هرچند که این فشار اندک هست اما در دراز مدت بر عملکرد و استارتر آن و مصرف سوخت ماشین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن در افزایش طول عمر آن بسیار موثر می‌باشد.

خطر پرش ماشین در دنده

در صورتی که به دلیل پارک کردن ماشین در سرپایینی ماشین را در دنده قرار داده باشید، هنگام استارت زدن بدون کلاچ، خودرو به جلو می‌پرد. این اتفاق می‌تواند خطر آفرین باشد. با عادت به استفاده از کلاچ هنگام استارت زدن حتی در صورت عدم توجه به در دنده قرار داشتن ماشین از خطرات احتمالی مصون خواهید بود.

دو نکته مهم

در پایان ذکر این مطلب ضروری است که حتی اگر در فصل تابستان چندان توجهی به اهمیت گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن ندارید در فصل زمستان حتما این کار را انجام دهید. چراکه موتور سرد و روغن های سفت شده به علت سرما، به نیروی بیشتری برای به کار افتادن نیاز دارند. با گرفتن کلاچ تمام نیروی استارتر و سیستم احتراق را متوجه روشن کردن خودرو می‌کنید و از هدر رفت آن جلوگیری خواهید کرد.

گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن برای خودروهای قدیمی و با باتری ضعیف حیاتی تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *