دانستنیهای خودرو

آیا علت سفت شدن پدال ترمز را می دانید؟

سفت شدن پدال ترمز | تاپ یدک

در بررسی علت سفت شدن پدال ترمز به دلایل و نکات آن می‌پردازیم. هنگام رانندگی آن چیزی که از پدال ها انتظار داریم عملکرد به موقع است. مخصوصا در مورد پدال ترمز که مانع برخورد ما به آدم ها یا ماشین های دیگر می‌شود.

گاهی هرچه روی پدال ترمز فشار می‌آوریم، فایده ندارد. کارکرد پدال ترمز برای کنترل راننده بر شرایط ضروری می‌باشد. پدال ترمز طوری طراحی شده که بتواند مقدار زیادی فشار را به ترمزها وارد کند. گاهی اوقات پدال سفت شده و فشار دادن آن سخت می‌شود.

اگر پدال ترمز در حالت خاموشی موتور خودرو سفت باشد، طبیعی است. در این حالت فشار خلا در داخل تقویت کننده ترمز وجود ندارد. اگر موتور خودرو روشن باشد و پدال ترمز بیش از حد سفت باشد، رانندگی با این ماشین ایمن نخواهد بود. همچنین می‌تواند به معنای وجود بسیاری از حباب های هوا در داخل سیلندر اصلی نیز باشد.

مکانیسم ترمزگیری

در بررسی اولیه علت سفت شدن پدال ترمز، کمی فنی تر بدان می‌پردازیم. واضح ترین دلیل سفت شدن پدال کمبود خلا کافی است. زمانی که موتور در حال کار است، یک پمپ هوا را می‌کشد و ایجاد خلا می‌کند.

سوپاپ دو طرفه

هنگامی که تقویت کننده ترمز در حالت استراحت است، موتور از طریق یک سوپاپ دو طرفه باعث ایجاد خلا می‌شود. در نتیجه دیافراگم ها ثابت می‌مانند. تقویت کننده نیز متعادل می‌شود. در اینجا بدنه تقویت کننده، مخزن ذخیره خلا موتور است.

فشار

وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهیم، سوپاپ دو طرفه داخلی همراه با پدال حرکت می‌کند. در اینجا فشار اتمسفر و فشار خلا در خلاف جهت هم هستند. خلا جلوی موتور باید بیشتر از فضای موجود در عقب باشد. واضح است با برهم خوردن این مکانیسم، ترمز مانند گذشته کار نمی‌کند.

دیافراگم

هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهیم، منبع خلا بسته می‌شود. فشار جو به یک طرف دیافراگم وارد شود. این امر باعث می شود پیستون های سیلندر اصلی ترمز بگیرند. وقتی پای خود را از روی پدال ترمز بر می دارید، خلا به دو طرف دیافراگم برمی‌گردد. پیستون های سیلندر اصلی به حالت طبیعی خود باز می‌گردند. (سیلندر اصلی حاوی روغن ترمز می‌باشد).

دلیل سفت شدن پدال ترمز | تاپ یدک

دلایل سفت شدن پدال ترمز

ترمزها در معرض فشار و گرمای زیاد لعاب زده و ناکارآمد می‌شوند. علت سفت شدن پدال ترمز می‌تواند سایش و اصطکاک زیاد نیز باشد.

شیلنگ خلا

باعث اتصال بوستر به منیفولد هوا می‌شود. این قسمت اولین جا برای بررسی علت سفت شدن پدال ترمز است. اگر لازم بود تعویضش کنید. پارگی در شیلنگ خلا باعث کاهش اعمال خلا در فرآیند ترمزگیری می شود.

روغن ترمز

در عدم شکل گیری فرآیند ذکر شده روغن ترمز یا مایع ترمز نقش دارد. روغن ترمز حالت چسبناک دارد. گرد و خاک و گل و لای حتی لجن را به خود جذب می کند. در نتیجه از خلوص روغن ترمز کم می شود. تقویت کننده ترمز را از کار می‌اندازد. سیستم ترمز گیری دچار اختلال می شود.

دریچه Check Value

با خروج هوا کار بوستر را تسهیل می کند. اگر به هر دلیلی دچار مشکل در خروج هوا شود، می تواند علت سفت شدن پدال ترمز باشد.

چیدن اجزای ناهماهنگ در کنار هم

معمولا بعد از تعویض یک قطعه از سیستم ترمز گیری رخ می‌دهد. بعد از تعویض قطعه و تعمیر ترمز هنوز پدال سفت است. دلیل آن می‌تواند جایگذاری بوستر های سنگین تر و شیلنگ های بزرگتر به نسبت سایر قطعات باشد. معمولا تعمیرکارهای تازه کار این اشتباه را می‌کنند.

مکانیسم ترمز گیری | تاپ یدک

تقویت کننده های ترمز

در تقویت کننده های ترمز ممکن است مهر و موم جلو از کار بیفتد. با گذشت زمان مهر و موم عقب روی سیلندر اصلی نیز از کار می‌افتد. لازم است که تقویت کننده و سیلندر اصلی تعویض شوند. در این صورت برای رفع علت سفت شدن پدال ترمز، تقویت کننده ها سرویس یا تعویض می شوند.

سایر دلایل: فرسودگی لنت ترمز، انسداد کولیس یا سیلندر، پارگی شیلنگ مپ، پارگی پرده دیافراگم بوستر ترمز

نکات مهم در مورد سفت شدن پدال ترمز

  • از حرفه ای بودن تعمیرکار ترمز هایتان مطمئن شوید. چرا که ترمز ضعیف نشانه فرسودگی ترمز نیست و نقص از اتصالات است. هنگام تعمیر ترمز؛ از پر شدن سیلندر اصلی در سطح مناسب نیز مطمئن شوید.
  • استفاده از لنت های ترمز با کیفیت، روغن ترمز، پاک کننده ترمز، روان کننده برای جلوگیری از سفت شدن پدال ترمز.
  • استفاده صحیح از ترمز و عدم استفاده زیاد از آن کارگشا خواهد بود.
  • تامین مواد اولیه از مراکز فروش مطمئن قطعات خودرو خیلی مهم هست.

سرویس منظم و دقیق خودرو نیز موثر است. برای برطرف سازی علت سفت شدن پدال ترمز، بررسی علمی و دقیق توسط مکانیک توصیه می شود.

حتی اگر ترمزهای شما سفت شده باشند، احتمال اینکه هنوز کار کنند وجود دارد. با این حال ترمز بدون کمک خواهد بود. به این معنی که شما مجبور خواهید شد خیلی بیشتر پدال را فشار دهید؛ که ماشین شما متوقف شود. رانندگی با خودرویی که پدال ترمز سفت دارد، ایمن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *