دانستنیهای خودرو

علت دیر استارت خوردن ماشین چیست؟

علت دیر استارت خوردن ماشین چیست؟ | تاپ یدک

زمانیکه ماشین برای یک شب تا صبح در سرمای حیاط یا پارکینگ مانده بود. برای رهایی از دیر استارت خوردن ماشین همه سعی می کنند؛ که خودشان دست به آچار شوند. روشن نشدن ماشین در صبح های زودی که قرار بود مدرسه برویم، برای همه ما یادآور خاطرات مشترکی است.

متاسفانه موارد کمی از روشن نشدن ماشین با مقداری تجربه و تلاش رفع می‌شوند. بیشتر آن ها دلایل ریشه ای تری دارند. معمولا خرابی یک بخش از خودرو به تنهایی رخ نمی دهد. ماجرا از یک اشتباه کوچک در نگه داری ما از ماشینمان آغاز می‌شود.

کم کم خرابی ها و اتفاق های حاصل از آن اشتباه کوچک، سایر قطعات را نیز درگیر می کنند. متاسفانه کار حسابی بیخ پیدا می کند، که این خرابی های دومینو وار به سمع و نظر راننده برسد.

سوالاتی که قبل از بررسی برای رفع مشکل خودرو باید پرسیده شود:

  • با چه خودرویی با چه مدلی سرو کار داریم؟
  • مدل موتور آن چیست؟
  • تاثیر شرایط محیطی بر دیر استارت خوردن ماشین چقدر بوده است؟
  • آخرین سرویسی که گرفته کی بوده است، توسط چه کسی سرویس شده، دوباره آن مشکل دیده می‌شود؟
  • چند وقت یکبار با این مشکل مواجه می شوید؟
  • چه نوع سوختی برای این ماشین مصرف می‌شود؟

دیر استارت خوردن ماشین | تاپ یدک

برخی از دلایل دیر استارت خوردن ماشین

جدا از دلایلی که همه ما در ابتدا به ذهنمان می‌آید؛ دلایل فنی زیادی وجود دارند. پیگیری دلایل اصلی مد نظر ماست. روشن کردن ماشین به هر زور و ضربی باعث آسیب جدی به موتور می شود.

با تحویل خودروی خود به تعمیرگاه یا آوردن یک تعمیرکار، احتمالا از تراشیدن هزینه های خیلی بیشتری جلوگیری می‌کنید.

سنسورهای دمای آب

آب نقش مهمی را در خودروی ما ایفا می‌کند. وجود اختلال در سنسوردمای آب یکی از دلایل دیر استارت خوردن ماشین است. بعضی خودرو ها سه سنسور، بعضی دو سنسور و بعضی دیگر یک سنسور دارند.

سنسور دمای آب با فرستادن ولتاژ مشخصی به ECU باعث روشن شدن یا نشدن فن می شود. اگر دمای اشتباهی از طرف سنسور به ECU برسد، ارسال سوخت با نیاز موتور هماهنگ نخواهد بود.

استپر موتور

کار استپر یکنواخت نگه داشتن دور موتور خودرو آن هم هنگامی است که در جا کار می‌کند. برای این کار استیپر از دمای موتور و سیستم الکترونیکی ماشین کمک می‌گیرد.

وقتی استپر دچار مشکل شود، هوا به درستی وارد نمی‌شود. وارد نشدن هوا یعنی کامل نشدن مواد اولیه برای احتراق در موتور.

گرمکن هوزینگ دریچه گاز

اکر پولکی و نوک استپر به خوبی توسط گرمکن هوزینگ گرم نشود، باز هم هوای کمی به موتور می‌رسد.

انژکتور

در خودرو های انژکتوری، اسپری بنزین توسط انژکتور باعث احتراق سریع در محفظه و شروع کار موتور می‌شود. نازل انژکتور خیلی باریک است. گرفتگی نازل انژکتور توسط مواد معلق در سوخت می‌تواند باعث دیر استارت خوردن ماشین شود.

گاهی شستن انژکتورها می‌تواند مشکل را رفع کند. گاهی هم برای داشتن انژکتور سالم باید از مراکز فروش عمده قطعات یدکی خودرو کمک گرفت.

باتری

تمام بخش های یک خودرو در خرابی یک قطعه دخیل هستند. پس باتری به عنوان تامین کننده برق خودرو نقش مهمی در دیر استارت خوردن ماشین ما دارد. برای رفع دیر استارت خوردن ماشین به باتری ها سر بزنید.

عمر مفید باتری های ماشین معمولا سه ساله یا هشتاد هزار کیلومتری هستند. روی پایانه های باتری بعد از مدتی سولفاته می‌بندند. شستن این سولفاته ها می‌تواند کمک کند.

مشکل استارت | تاپ یدک

ضد یخ

وقتی در هوای سرد به دنبال چرایی دیر استارت خوردن ماشین می‌گردیم، توجه به ضد یخ خیلی مهم است. باید فکر کنیم که آیا به موقع ضد یخ درون رادیاتور ماشین خود ریخته ایم یا نه. بهترین حالت برای استفاده از ضد یخ قبل از شروع فصل سرماست.

استفاده درست و به موقع از ضد یخ مانع از یخ زدگی و جوش آوردن رادیاتور ماشین مان می شود. خودرویی که بدون ضد یخ کافی در سرما مانده قطعا به راحتی روشن نمی شود. با اصرار برای روشن کردن آن با استارت های پیاپی به قطعات مهم خودرو آسیب خواهیم زد. پس ضد یخ را هرگز فراموش نکنیم.

دلیل دیر استارت خوردن ماشین | تاپ یدک

سایر دلایل

  • نشت روغن به محفظه احتراق
  • خرابی شمع، کوئل یا وایر ها و در کل برق به خوبی به شمع ها نرسد.
  • سوخت بی کیفیت و ناکافی
  • عدم تعویض به موقع روغن
  • رطوبت
  • خرابی مخزن پمپ بنزین
  • وجود مشکل در روند هوارسانی

آرامش در اولویت کار

قبل از استفاده از ماشین باید تمامی اتفاقاتی که بدیهی است را پیش بینی کنیم. با بوجود آمدن مشکل آرامش خودمان را حفظ کنیم. به یاد داشته باشیم که اجزای خودرو در ارتباط با هم کار می‌کنند. گاهی با رفع مشکل یک بخش هنوز مشکل اصلی باقی می‌ماند.

صبر و حوصله به خرج دهید. برای برطرفی کامل مشکلی که طی زمان ایجاد شده، زمان کافی بگذارید. طرز نگه داری ما از خودروی خود به طور مستقیم بر دیر استارت خوردن ماشین تاثیر دارد. عوامل زیادی هم در آن دخیل هستند. پس با حوصله و یکی یکی گره ها را باز کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *