دانستنیهای خودرو

آیا راه های خنک نگه داشتن ماشین در تابستان را می‌شناسید؟

راه های خنک نگه داشتن ماشین در تابستان | تاپ یدک

یکی از جنبه های آزار دهنده فصل گرم و تابستان برای رانندگان داغ شدن فضای داخلی و بیرونی ماشین می‌باشد. خنک نگه داشتن ماشین در تابستان تجربه رانندگی لذت بخش تری را رقم می‌زند. آفتاب سوزان تابستان همچنین خساراتی به رنگ خودرو وارد می‌کند. علاوه بر آن هیچ کس تمایل ندارد هوای گرم و سوزان محیط بیرون از خودرو را درون ماشین خود نیز تجربه کند. خنک نگه داشتن ماشین در تابستان چه برای ماشین های پارک شده و چه در حین حرکت راه کارهای ساده اما موثری دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

خنک نگه داشتن ماشین پارک شده در تابستان

در فصل تابستان نور خورشید وارد شده به داخل خودرو درون آن به تله می‌افتد. این یکی از مهمترین دلایل گرم تر شدن محیط داخلی ماشین نسبت به محیط بیرون هست. همچنین عامل داغ شدن اجزاء داخلی مانند سگک کمربند ایمنی، داشبورد، دنده و فرمان ماشین می‌باشد. طبق یک تحقیق انجام شده در دانشگاه استنفورد در یک روز تابستانی با دمای بین 22 تا 35 سانتی گراد دمای داخل خودرو معمولا 8 درجه گرم تر از محیط بیرون هست.

شش راه کار ساده خنک نگه داشتن ماشین پارک شده در فصل تابستان موارد زیر هستند.

در سایه پارک کنید

اولین روش خنک نگه داشتن ماشین در تابستان و شاید بدیهی ترین آنها پارک کردن در سایه و به دور از نور مستقیم خورشید است. مسلما بهترین گزینه یک پارکینگ عمومی مسقف می‌باشد. همچنین در نظر داشته باشید محیطی که برای پارک کردن انتخاب می‌کنید ممکن هست تا چند ساعت آینده در سایه نباشد. بنابراین فضایی را انتخاب کنید که مطمئن باشید طی مدتی که خودرو در آنجا پارک است بیشترین میزان سایه را خواهد داشت.

از پرده آفتاب گیر خودرو استفاده نمایید

استفاده از پرده آفتاب گیر چه برای شیشه جلو و چه برای پنجره ها می‌تواند تاثیر به سزایی در خنک نگه داشتن ماشین در تابستان داشته باشد. گرچه که بسیاری از صاحبان خودرو بویژه خودروهای گران قیمت از ظاهر این آفتاب گیرها راضی نیستند. با این حال مدل های بسیار متنوعی از این آفتاب گیرها در بازار موجود است. البته برخی شان بسیار زیبا و با ظاهری مدرن هستند.

استفاده از روکش خودرو

در صورتی که خودرویتان را در پارکینگ غیر مسقف شخصی یا عمومی پارک می‌کنید حتما از روکش پارچه ای مناسب جهت خنک نگه داشتن ماشین در تابستان استفاده کنید. این روکش کل خودروی شما را در برابر آفتاب و گرما محافظت می‌کند. دقت نمایید که رنگ روکش حتما بایستی روشن باشد.

پوشش قسمت های داخلی ماشین

استفاده از پوشش های مناسب برای روی داشبورد و کاور فرمان و دنده یک راه حل موثر برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آنهاست.

خنک نگه داشتن داخل ماشین | تاپ یدک

پنجره ها را کمی پایین بکشید

در صورتی که از امنیت محل پارک ماشین مطمئن هستید می‌توانید کمی پنجره ها را پایین بکشید. این روش باعث می شود جریان هوای بهتری در آن بوجود بیاید. البته دقت کنید که هیچ گاه نباید پنجره به اندازه ای پایین باشد که بازوی یک فرد عادی از آن عبور کند.

از پنکه‌های خورشیدی استفاده کنید

پنکه‌های کوچک خورشیدی یکی دیگر از روش های خنک نگه داشتن ماشین در تابستان است. به آسانی روی پنجره ها و شیشه‌های ماشین نصب می‌شوند. این پنکه ها با استفاده از انرژی خورشیدی به حرکت در می آیند. شاید صرف این هزینه کمی گزاف به نظر بیاید. اما در مواردی که قصد ترک خودرو برای مدت کوتاهی را دارید پرده‌های آفتاب گیر و این پنکه ها جایگزین مناسبی برای روکش پارچه ای، روکش‌های داخلی فرمان، دنده وغیره خواهد بود.

خنک نگه داشتن ماشین با پنکه های خورشیدی | تاپ یدک

خنک نگه داشتن ماشین در حال حرکت در تابستان

مسلما منظور از خنک نگه داشتن ماشین نه فقط کابین و بدنه آن، که قسمت‌های دیگر آن نیز هست. مهم ترین عضو ماشین که همواره باید با دمای مناسبی کار کند موتور آن است. استفاده از ضد جوش با کیفیت و تعویض به موقع آن و همچنین ترکیب آن با نسبت استاندارد با آب مقطر مهم ترین راه کارهای خنک نگه داشتن موتور ماشین هستند.

بررسی متناوب سلامتی اجزاء سیستم خنک کننده از جمله رادیاتور، شلنگ ها، واشر سر سیلندر، پمپ آب و فن خنک کننده منجر به شناسایی به موقع خرابی ها و در نتیجه جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور ماشین می شود.

قسمت دیگر ماشین که ممکن است در فصل تابستان بسیار داغ شود لاستیک است. لاستیک به دلیل اصطکاک زیاد با آسفالت، پتاسنیل داغ شدن بسیار زیادی دارد. بهترین راه جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لاستیک، توجه به فشار باد آن است. با این کار از بوجود آمدن اصطکاک اضافه یا اصطکاک نقطه ای بیش از حد جلوگیری خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *