دانستنیهای خودرو

علت مات شدن چراغ های جلو خودرو و راه حل‌ها

علت مات شدن چراغ های جلو خودرو و راه حل‌ها | تاپ یدک

مات شدن چراغ های جلو خودرو باعث می شود هنگام رانندگی در شب جاده را بدرستی نبینید. خورشید، باران و شرایط جاده هر کدام اثرات خود را بر چراغ های خودرو گذاشته و باعث مات شدن آنها می شوند. در صورتی که مات شدن چراغ های جلو خودرو شدید باشد می تواند دید شما را تا 50 درصد کاهش دهد. غیر از این مورد چراغ های مات شده ظاهر ماشین را ناخوشایند می کنند. در این مقاله علت مات شدن چراغ های جلو خودرو و راه حل های آن را بررسی می کنیم.

اکسیداسیون

چراغ های اکریلیک در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید اکسید می شوند. این چراغ‌ها معمولا با لنز محافظی که وظیفه اش حفاظت در برابر اشعه فرابنفش است تولید می شوند. اما، با گذشت زمان این لایه از بین می رود و نور خورشید رنگ پلاستیک چراغ ها را به زردی می برد.

گرد و غبار

چراغ های خودرو همواره مقادیری از گرد و خاک و دیگر ذرات معلق در هوا را که با حرکت کردن خودرو به هوا برمی‌خیزند به خود جذب می‌کنند. این اتفاق لایه محافظتی چراغ را از بین می‌برد و حفره‌ها و خراش های کوچک سطحی را روی چراغ های جلو ایجاد می‌کند. این امر به مات شدن چراغ های جلو نیز می‌انجامد.

آلودگی و مواد شیمیایی

بعد از چند سال رانندگی لایه ای از مواد شیمیایی و آلودگی موجود در هوا روی سطح چراغ های جلوی خودرو می‌نشیند. این لایه کدر نوری که از چراغ های خودرو ساطع می‌شود را کاهش می‌دهد.

بخار آب

چراغ های جلو بصورت ضد آب ساخته می‌شوند. اما فرسایش و پوسیدگی می‌تواند این لایه ضد آب را از بین ببرد. یکی از علل مات شدن چراغ های جلو خودرو، بخار آب می‌باشد. چرا که پس از مدتی نیز درون چراغ ها میعان شکل می‌گیرد جایی که از دسترس شما دور است. قطرات آب نور چراغ ها را پخش می‌کنند که بویژه در شب باعث مختل شدن دید راننده می‌شود.

پیشگیری از مات شدن چراغ های جلو خودرو

با انجام چند اقدام پیشگیرانه ساده زیر می‌توانید روند زرد شدن چراغ های جلو را تا حد زیادی کند کنید.

پارک کردن ماشین در سایه

تا جای ممکن ماشین خود را در سایه یا در پارکینگ مسقف پارک کنید. در صورتی که این امکان را ندارید حداقل چراغ های خود را با پوشش مناسب بپوشانید.

ماشین را بصورت مرتب بشویید

حداقل هر سه ماه یک بار ماشین خود را در کارواش یا با محلول آب و صابون بشویید. با این کار آلودگی‌ها و مواد شیمیایی را از روی چراغ ها می‌زدایید.

شستشوی ماشین دلیل مات شدن چراغ های جلو ماشین | تاپ یدک

پولیش کردن چراغ ها

با استفاده از پولیش های غیر سایشی و یک دستمال میکروفایبر هر چند وقت یک بار چراغ ها را تمیز نمایید.

راه حل های ساده برطرف کردن مات شدن چراغ های جلو خودرو

برای شروع بازگرداندن چراغ های خود به حالت اولیه از شستن چراغ ها با یک محلول معمولی آب و صابون شروع کنید. بنابراین در مراحل بعدی با یک سطح تمیز سر و کار خواهید داشت. سپس می‌توانید هر کدام از تکنیک های زیر را برای برطرف کردن مات شدگی اجرا کنید.

استفاده خمیر جوش شیرین

5 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب قاطی کنید. با استفاده از اسفنج و پولیش آن را به نرمی و بصورت دورانی روی چراغ‌ها بمالید. سپس چراغ‌ها را شستشو دهید که نتیجه مشخص شود.

استفاده خمیر دندان

از راه حل هایی که می‌توانید مات شدن چراغ های جلو را برطرف کنید، خمیر دندان می‌باشد. خمیر دندان را با استفاده از یک پارچه نرم روی چراغ‌ها بمالید سپس آنها را شسته و نتیجه را مقایسه کنید.

استفاده از سرکه

چراغ ها را از جایشان خارج کرده و آنها در محلول سرکه غوطه ور سازید. دوده روی آن را با استفاده از یک اسفنج سخت پاک کنید و دوباره آنها نصب نمایید.

راه حل های حرفه ای برطرف کردن مات شدن چراغ های جلو خودرو

نتایج حاصل از راه حل های ساده ای که ذکر شد تنها برای مدت یک ماه مفید خواهند بود. مواد شیمیایی ساینده اکسیداسیون را برطرف می‌کنند اما چراغ ها را در برابر مات شدگی در آینده محافظت نخواهند کرد. راه های حرفه ای تر برای برطرف کردن مات شدن چراغ های جلو خودرو مثمر ثمرتر خواهند بود. این راه‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • سمباده زدن چراغ های جلو برای از بین بردن لایه خارجی اکسید شده.
  • پولیش کردن چراغ های جلو برای از بین بردن خراش هایی که جلوی عبور نور را می‌گیرند و باعث جذب گرد و خاک خاک می‌شوند.

پولیش کردن چراغ های جلو خودرو روش بر طرف کردن مات شدن چراغ های جلو ماشین | تاپ یدک

  • استفاده از لایه پوششی با کیفیت به منظور کند کردن روند زرد شدن چراغ‌ها در آینده
  • استفاده از لایه پوششی ضد آب روی چراغ‌ها به منظور جلوگیری از میعان آب در لنزها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *