دانستنیهای خودرو

شناسایی علائم جوش آوردن ماشین پیش از وقوع

شناسایی علائم جوش آوردن ماشین پیش از وقوع | تاپ یدک

دانستن علائم جوش آوردن ماشین کمک می کند پیش از وقوع اتفاقات ناگوار و وارد آمدن خسارات مالی و حتی جانی اقدامات لازم را انجام دهید.جوش آوردن ماشین همواره یکی از نگرانی های رانندگان می‌باشد. بخصوص در فصل گرما و یا زمانی که مدت زمان زیادی را پشت ترافیک سنگین می‌گذرانید و یا در جاده‌های سربالایی رانندگی می کنید احتمال این اتفاق بیشتر است.

اصلی ترین علائم جوش آوردن ماشین

علائم جوش آوردن ماشین متعدد هستند. لازم به ذکر است که علائمی که در این بخش ذکر می شوند لزوما مربوط به جوش آوردن ماشین نیستند. چراکه می‌توانند نشانه مشکلات دیگری نیز باشند.

روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور

یکی از اولین علائم جوش آوردن ماشین روشن شدن این چراغ می‌باشد. قرار گرفتن نشانگر یا گیج آن روی حرف H که مخفف کلمه Hot به معنی داغ است می تواند نشانه دمای بالای موتور و در نتیجه قرار گرفتن ماشین در معرض خطر جوش آوردن باشد.

بوی پلاستیک داغ درون کابین خودرو

در صورتی که موتور ماشین داغ شده باشد قسمت های لاستیکی و پلاستیکی آن داغ شده و بوی سوختگی درون کابین خودرو کاملا قابل استشمام خواهد بود.

کاهش قدرت موتور

این امر البته می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. اما، در صورتی که احساس کردید قدرت موتور شما هنگام گاز دادن کاهش پیدا کرده است بهتر هست نشانگر دما را زیر نظر داشته باشید. همچنین نسبت به استشمام هرگونه بوی سوختگی یا شنیدن صدای غیر معمول از موتور حساس باشید. در این صورت ماشین را در جای امنی متوقف کنید. با اقداماتی نظیر لمس کاپوت احتمال جوش آوردن خودرو را بررسی نمایید.

صدای برخورد دو شی فلزی از موتور خودرو

اگر هنگام رانندگی متوجه صدایی شبیه خوردن چکش به یک سطح فلزی از موتور ماشین شدید نشانه آن است که روغن موتور به درستی نمی تواند فضای داخل موتور را روغن کاری کند. به این ترتیب مشکل یا از روغن می‌باشد. امکان دارد به علت کارکرد زیاد خاصیت روغنی خود را از دست داده باشد.

احتمال دوم نیز این هست که موتور بشدت داغ شده و روغن به علت دمای بسیار بالا خاصیت روغنی خود را از دست داده است. در نتیجه عملکردش بیشتر شبیه به آب شده است.

ساطع شدن بخار از کاپوت

در صورت مشاهده خارج شدن بخار از کاپوت و یا وارد شدن آن به کابین، مطمئن باشید که خودروی شما جوش آورده است. باید رانندگی را متوقف و اقدامات لازم را انجام دهید.

ساطع شدن بخار از کاپوت | تاپ یدک

صدایی شبیه به گیر کردن یک شی در موتور

ترموستات واقع در سیستم خنک کننده ماشین وظیفه کنترل سوپاپ برای وارد شدن خنک کننده به رادیاتور را بر عهده دارد. اگر سوپاپ گیر کرده باشد مایع خنک کننده درون موتور بشدت داغ می شود.

به این ترتیب زمانی که خنک کننده ای که سرد است و تازه وارد موتور می شود با مایعی که بشدت داغ شده است برخورد می کند صدایی شدید و شبیه به گرفتگی یک شی خارجی در موتور شنیده خواهد شد. در این حالت تعویض ترموستات مشکل را برطرف خواهد کرد.

دمای بسیار بالای کاپوت

یکی از شایع ترین علائم جوش آوردن ماشین دمای بسیار زیاد کاپوت می‌باشد. در صورتی که از خودروی خود پیاده شده و با لمس کاپوت متوجه شدید که حتی چند ثانیه هم نمی توانید دست خود را روی آن نگه دارید به احتمال بسیار قوی ماشین شما جوش آورده یا در شرف جوش آوردن است.

چکه کردن ضد جوش

در صورتی که از ماشین خود که مدتی هست با آن رانندگی کرده اید پیاده شدید و متوجه چکه کردن روغن از زیر آن شدید، یکی از احتمالات موجود نشتی ضد جوش از سیستم خنک کننده است. این امر می تواند به دلیل داغ شدن بیش از حد این مایع در رادیاتور باشد. این یکی از علائم جوش آوردن ماشین است. این اتفاق باعث می شود مخزن حاوی این ماده با آزاد کردن مقادیری از آن فشار ناشی از بخار آن را بکاهد.

 

دلایل جوش آوردن ماشین

در صورتی که با دلایل جوش آوردن خودرو آشنا باشید می توانید با انجام بررسی های لازم رانندگی بی خطری را تجربه کنید. دلایل جوش آوردن ماشین به طور خلاصه موارد زیر هستند.

  • هوای بسیار گرم. دمای هوای محیط را نمی توان کنترل کرد. اما، مسلما با رانندگی اصولی و پایین نگه داشتن پنجره ها می توان احتمال جوش آوردن را کاهش داد.
  • نشتی یا خرابی در سیستم خنک کننده. از سلامت رادیاتور، واشر سرسیلندرها، پمپ آب، شلنگ ها و ترموستات اطمینان حاصل کنید.
  • خرابی فن رادیاتور. فن رادیاتور وظیفه خنک کردن رادیاتور بویژه در ترافیک را بر عهده دارد. خرابی فن اصلی ترین دلیل به جوش آوردن ماشین در ترافیک است.
  • ضد جوش بی کیفیت. در صورتی که از ضد جوش بی کیفیت استفاده نمایید و یا نسبت آن با آب مقطر را بدرستی رعایت نکرده باشید خطر جوش آوردن افزایش می یابد.

چکه کردن ضد جوش | تاپ یدک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *