دانستنیهای خودرو

گوش‌های خود را برای صداهای مختلف ماشین تیز کنید

صداهای مختلف ماشین مربوط به لنت ترمز | تاپ یدک

آگاهی از دلایل صداهای مختلف ماشین به شما کمک خواهد کرد تشخیص دهید که آیا مشکل بزرگی در جریان هست یا خیر. همچنین این آگاهی به شما در تصمیم تان برای اینکه چه زمانی به مکانیک مراجعه کنید کمک می کند. البته اگر همچنان نتوانستید تشخیص دهید که مشکل خودرو در چه حدی جدی هست در سریع ترین زمان ممکن از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید.

صداهای مختلف ماشین

مسلما شنیدن صداهای غیر متعارفی از ماشین خوشایند نیست اما خونسردی خود را هنگام شنیدن آنها حفظ و سعی کنید با استفاده از اطلاعات این مقاله منشاء صداهای مختلف را تشخیص دهید. 9 صدای شایع خودروها را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

صدای سایش دو جسم فلزی روی یکدیگر

یکی از صداهای مختلف، سایش دو جسم فلزی روی یکدیگر است که شنیده می‌شود. در صورتی در مواقع ترمز کردن چنین صدایی شنیدید قطعا مشکلی جدی در سیستم ترمز مانند لنت ها، دیسک ها یا کالیپرها وجود دارد. در صورتی که موقع عبور از سرعت گیرها یا دست اندازها شنیدید ممکن است سیستم تعلیق یا اگزوز ماشین آسیب دیده است. اما در صورت شنیدن آن موقع دور زدن، مشکل ممکن هست از فرمان، چرخ ها یا لاستیک ها باشد.

صدای آسیاب کردن یا قژقژ کردن

صدایی شبیه به آسیاب شدن چیزی یا قژقژ، از صداهای مختلف ماشین، که از گیربکس شنیده می‌شود می تواند مربوط به مشکلی در کلاچ خودرو باشد. احتمال بعدی مشکلی در شفت های درون گیربکس هست. اگر این صدا را از زیر ماشین می شنوید احتمالا دیفرانسیل ها یا خود گیربکس معیوب هستند. در این صورت باید روغن گیربکس، اتصالات CV و بلبرینگ ها بررسی شوند. اگر موقع گرفتن ترمز شنیده شود ممکن است ناشی از لنت های از کار افتاده باشد که در صورتی که به آن رسیدگی نشود به دیسک نیز آسیب می زند.

صداهای مختلف ماشین مربوط به دیفرانسیل | تاپ یدک

صدای زوزه

صدای زوزه نیز از صداهای مختلف ماشین می‌باشد که ممکن است در موقعیت های مختلفی شنیده شود. در صورتی که از زیر کاپوت به گوش برسد، نشانه نشتی مایعی هست که در حال ریختن روی قسمت های داغ ماشین می‌باشد. مانند ریختن مایع ضد جوش از رادیاتور روی موتور یا اگزوز. در صورتی که موقع شتاب گرفتن بیشتر شود ممکن است ناشی از نشتی یکی از شیلنگ های اطراف موتور باشد.

صدای تق تق غیر متناوب

در بین صداهای مختلف ماشین،جزء خطرناک ترین آنهاست. فقط یک مکانیک ماهر می تواند با قطعیت به شما بگوید که موتور آسیب جدی دیده است یا می توان آن را به شکل نسبتا ساده ای برطرف کرد. این صدا معمولا با شتاب گرفتن تشدید می‌شود که نشان از تنظیم اشتباه موتور و یا اکتان پایین سوخت می‌باشد.

صداهای مختلف ماشین مربوط به موتور خارج از تنظیم | تاپ یدک

صدای انفجار کوچک

این صدا که معمولا از اگزوز خودرو شنیده می‌شود جز صداهای مختلف ماشین است. مربوط به خارج شدن بنزین نسوخته از موتور و وارد شدن آن به اگزوز می‌باشد که در قسمت جلویی اگزوز به یکباره منفجر می‌شود. اگر ماشین شما در شیلنگ ها یا اگزوز سوراخ ریزی داشته باشد نیز همین صدا را خواهید شنید. همچنین ممکن هست مربوط به تنظیم نبودن موتور باشد. سوخت بی کیفیت، مشکل در سیستم احتراق و گرفتگی در اگزوز نیز می تواند سبب ایجاد این صدا شود.

صداهای مختلف ماشین مربوط به اگزوز | تاپ یدک

صدای تق تق متناوب

این صدا جزء صداهای مختلف ماشین می‌باشد که معمولا از جلوی آن شنیده می‌شود. معمولا شل شدن اتصالات یا معلق شدن عضوی از سیستم تعلیق منشاء این صداست.

صدایی شبیه به صدای هواپیما

منشاء این صدا معمولا اگزوز می‌باشد. بخصوص هنگام شتاب گرفتن تشدید می‌گردد. معمولا یک سیستم اگزوز زنگ زده یا آسیب دیده سبب بروز این صدا می‌شود. همچنین در مواقعی ممکن هست صدا خفه کن به علت کهنگی اگزوز از کار افتاده باشد. مشکل اگزوز مسلما خودروی شما را متوقف یا آسیب جدی به آن وارد نمی کند. اما ممکن است باعث نشتی دود به داخل کابین شود.

صدایی شبیه به کلیک ماوس کامپیوتر

این صدا جزء صداهای مختلف ماشین می‌باشد که معمولا منشاء موتوری دارد. اصلی ترین دلیل آن هم کم شدن روغن موتور هست. در خودروهای قدیمی تر ممکن هست از سوپاپ ها باشد. همچنین در صورتی که ماشین کیلومترهای زیادی کار کرده است این صدا نشانه پایان عمر موتور نیز می تواند باشد. در صورتی که خوش شانس باشید در فصل گرما ممکن هست این صدا برطرف شده و موتور چند ماه دیگر نیز کار کند.

صدای جیغ

این یکی از شایع ترین صداهای مختلف ماشین هست که معمولا به آسانی قابل برطرف شدن می‌باشد. منشاء آن معمولا رها شدن قرقره های نگه دارنده اکسسوری های مختلف درون موتور مانند سیستم تهویه هوا یا air conditioning می‌باشد. در صورتی که از چرخ ها شنیده شود می تواند به علت از بین رفتن لنت ترمز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *