دانستنیهای خودرو

تکنیک‌هایی برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه جلو ماشین

تکنیک‌هایی برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه جلو ماشین | تاپ یدک

بخار گرفتن شیشه های ماشین بخصوص شیشه جلو یک اتفاق ناخوشایند و در عین حال خطرناک است. هنوز هم بسیاری از رانندگان به روش قدیمی و ناکارآمد پاک کردن شیشه با بکارگیری از لنگ اکتفا می‌کند. در حالی که جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه جلو ماشین چند تکنیک ساده دارد. این اتفاقات می‌تواند در فصول مختلف حتی در تابستان نیز رخ دهد. هرچند که این پدیده در زمستان رایج تر است.

علت بخارگرفتگی شیشه جلو ماشین

این اتفاق می‌تواند هم برای قسمت داخلی و هم قسمت بیرونی شیشه روی دهد. در زمستان و در هوای سرد دمای داخل ماشین از دمای بیرون بالاتر است. شیشه جلوی ماشین نیز که در مجاورت هوای بیرون قرار دارد دمای پایین تری نسبت به هوای داخل خودرو دارد. برخورد هوای داخل ماشین با شیشه باعث پدیده میعان و تبدیل گاز به مایع می‌شود و شیشه را بخار می‌گیرد.

همینطور قسمت بیرونی شیشه دمای بالاتری نسبت به هوای بیرون دارد. برخورد هوای سرد با شیشه گرم و تبدیل شدن آن به مایع (و در هوای بسیار سرد به جامد) باعث شبنم یا بخارگرفتگی شیشه می‌شود.

در فصل تابستان یا در هوای شرجی نیز بخار آب موجود در هوا روی شیشه می‌نشیند که باعث بخارگرفتگی شیشه می‌شود. همینطور ممکن است به علت گرمای بسیار شدید داخل خودرو و رطوبت داخل کابین روی شیشه داخلی نیز بخار جمع شود.

جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه در فصل زمستان

در این قسمت تکنیک ها و راه هایی بررسی می‌شوند که برخی از آنها بدون هیچ ابزاری قابل انجام هستند. برخی دیگر نیز نیازمند به کار بردن ابزار و ابتکارات ساده هستند.

استفاده از سیستم تهویه ماشین

در قدم اول سیستم تهویه ماشین را روشن کنید و گزینه ایرکاندیشن یا AC آن را نیز فعال کنید. همچنین تنظیمات آن را به گونه ای قرار دهید که هوا از بیرون وارد کابین شود. به این ترتیب می‌توانید تعادلی بین دمای بیرون و داخل ایجاد کنید.

در صورتی که قصد روشن کردن بخاری را دارید ابتدا کمی پنجره ها را پایین دهید و دمای بخاری را آهسته آهسته بالا ببرید. به این ترتیب از ایجاد شوک دمایی و بخارگرفتگی آن جلوگیری خواهید کرد.

استفاده از سیستم تهویه ماشین برای جلوگیری از بخارگرفتگی | تاپ یدک

استفاده از دریچه های خنک کننده شیشه جلو

تقریبا تمامی خودروها مجهز به دریچه‌هایی در زیر شیشه جلوی ماشین هستند که وظیفه خنک کردن شیشه را بر عهده دارند. با به کار انداختن آنها قسمت اعظمی از بخارگرفتگی شیشه جلوی ماشین از بین می‌رود.

استفاده از شیشه پاک کن‌ها

برای برطرف کردن بخار بیرونی به ویژه در هوای بارانی، شرجی و مه آلود بکارگیری از برف پاک کن بهترین گزینه است. به علاوه می‌توانید در هوای سرد در محفظه برف پاک کن‌ها آب گرم بریزید که باعث گرم شدن شیشه و جلوگیری از بخارگرفتگی آن می‌شود.

استفاده از سیب زمینی خام

این راه حل کمی عجیب به نظر می‌رسد اما کارایی آن به تجربه ثابت شده است. یک عدد سیب زمینی را کاملا بشویید و آن را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید. سپس در حالی که شیشه‌ها کاملا خشک هستند سیب زمینی‌ها را از قسمت‌های بدون پوستشان روی شیشه‌ها بکشید. این تکنیک در جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه بسیار موثر است.

استفاده از محلول اسیدی دست ساز

یک لیوان آب، یک لیوان سرکه، چند قطره مایع ظرفشویی و چند قطره لیموترش را با یکدیگر ترکیب کنید و با دستمال تمیز بر روی شیشه‌های کاملا خشک بکشید. بجای مواد اسیدی نام برده شده از گلیسیرین نیز می توانید استفاده کنید.

استفاده از صابون یا فوم اصلاح صورت

یک دستمال را با آب گرم خیس کرده و آن را آغشته به کف صابون، فوم اصلاح صورت یا هر ماده مشابهی کنید و روی شیشه بکشید. کف خاصیت ضد بخار دارد و تا چند ساعت باعث جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه می شود.

استفاده از خاک گربه یا سنگ نمک

درون یک کیسه پارچه ای یا یک جوراب سالم مقادیری از این مواد بریزید و آن روی داشبورد و نزدیک شیشه بگذارید. این مواد به علت سیلیسیوم موجود در آنها خاصیت جذب کنندگی رطوبت بسیار بالایی دارند.

جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه ماشین | تاپ یدک

استفاده از اسپری ضد بخار

از کارواش‌ها یا فروشگاه‌های لوازم تزئینی خودرو می توانید اسپری بخارگیر یا ضد بخار ماشین را تهیه نمایید. آنها علاوه بر جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه مانع از ورود اشعه های مضر خورشید به داخل کابین می شوند.

نکات بدیهی برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه

از کشیدن سیگار، نوشیدن نوشیدنی های گرم و صحبت کردن زیاد در ماشین خودداری کنید. چراکه این فعالیت ها تولید گرما و رطوبت می کنند.

در فصل تابستان شیشه ها را پایین نگه دارید و در صورت روشن کردن کولر دریچه‌های آن را به سمت شیشه جلو تنظیم کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *