دانستنیهای خودرو

چرا نباید باک بنزین را کامل پر کنید؟

دلایل پر نکردن باک بنزین | تاپ یدک

حتما شما نیز در پمپ بنزین ها متوجه رانندگانی شده اید که سعی دارند باک ماشین خود را با هر روشی که شده مقدار بیشتری پر کنند. برخی از آنها صرفا به دلیل رند شدن عدد لیتر بنزین وارد شده به باک این کار را می‌کنند. حتی بسیاری از رانندگان قدیمی و حرفه ای نیز از مضرات و خطرات مختلف این کار بی اطلاع هستند. یک اصل مهم در مورد تمامی امور مربوط به خودور این است که هیچ کاری بی قاعده و قانون نیست حتی بنزین زدن. اما آیا این کار واقعا سودی هم دارد؟ آیا واقعا بنزین بیشتری وارد می‌شود؟

چه زمانی باید بنزین زدن را متوقف کرد

تمامی نازل‌های درون پمپ بنزین‌ها مجهز به سنسور هستند. وظیفه این سنسور اینه که پس از رسیدن بنزین به مقداری مشخص با صدایی شبیه به کلیک از ورود بیشتر بنزین جلوگیری می‌کند.

اما متاسفانه برخی از رانندگان با فشار دادن چند باره ماشه نازل سعی می‌کنند مقدار بیشتری بنزین وارد باک نمایند. برخی دیگر نیز با خارج کردن حداکثری نازل از باک ماشین به نحوی که فقط سر نازل درون باک می ماند عملا سنسور قطع کننده را از کار می‌اندازند و سعی می‌کنند باک را بیشتر پر کنند.

قطعه کنیستر

بخارات بنزین بخشی از فضای باک را به خود اختصاص می‌دهند. این بخارات در خودروهای قدیمی از باک خودرو به طریقی خارج می‌شود. این خود یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ است.

اما در خودروهای جدید قطعه ای به نام کنیستر در درون باک خودرو تعبیه شده است. این قطعه از زغال یا کربن فعال تشکیل شده است. این قطعه وظیفه جذب بخارات بنزین درون باک، تبدیل آنها به بنزین مایع و بازگرداندن آنها به چرخه سوخت درون باک و موتور را دارد.

دلیل اصلی تعبیه این قطعه در درون باک خودرو جلوگیری از ورود بخار بنزین به هوا و آلودگی هواست.

اما با پر کردن بیش از حد باک مایع بنزین وارد قطعه کنیستر می‌شود و سبب فرسودگی زود هنگام آن می‌شود. تعمیر این قطعه بخصوص در خودروهای گران قیمت و جدید هزینه های زیادی را نیز در پی دارد.

علاوه بر این خراب شدن و عدم توجه به آن موجب تجمع بخار بنزین درون باک شده که ممکن است به انفجار آن بیانجامد.

مضرات پر کردن باک بنزین | تاپ یدک

آیا واقعا باک بنزین پرتر می‌شود؟

نازل سیستمی دارد که پس از به صدا درآمدن کلیک سنسور قطع ورود بنزین، مقادیر بیشتر بنزین از باک به داخل نازل و مخزن بر می‌گردد. بنابراین در پاسخ  باید گفت که باک پر تر می‌شود اما نه به اندازه ای که فکر می‌کنید.

اما نکته جالب آن است که مقدار بنزین وارد شده به باک روی نمایشگر جایگاه همچنان افزایش می‌یابد. بنابراین با تلاش برای بنزین زدن بیش از حد مجاز هزینه ای بیش از آنچه که باید را پرداخت خواهید کرد!

خطرات ناشی از پر کردن بیش از حد باک

هنگامی که راننده ای سعی دارد بیش از حد مجاز بنزین وارد کند، معمولا مقداری از آن از نازل یا باک خارج شده و روی زمین می‌ریزد. این کار اگر با برخورد مسئولین جایگاه مواجه نشود می‌تواند خطرات بزرگی مانند انفجار خودرو یا حتی جایگاه را به همراه داشته باشد.

حتی اگر این اتفاق هم رخ ندهد ریختن قطرات بنزین روی کفش و لباس اتفاق بسیار ناخوشایندی است. بوی بنزین تا مدت ها با شما و درون خودرویتان باقی می‌ماند. همچنین لکه بنزین نیز ممکن است به راحتی قابل برطرف شدن نباشد.

انفجار باک خودروهای قدیمی

علاوه بر خطر انفجاری که خودروها را در پمپ بنزین تهدید می‌کند در برخی خودروهای قدیمی پر کردن بیش حد از می‌تواند سبب انفجار در حین رانندگی شود. در این خودروها در صورت وجود بیش از حد بخارات بنزین در باک و عدم خروج به موقع آنها احتمال انفجار آن در حین رانندگی و بوجود آمدن خسارات فراوان جانی و مالی افزایش می‌یابد.

خطرات پر کردن بیش از حد | تاپ یدک

خراب شدن رنگ خودرو

بسیاری از رانندگان تلاش می‌کنند همواره بنزین زیادتری به باک خودرو خود وارد کنند. پس از مدتی متوجه پریدگی یا تغییر رنگ نواحی اطراف باک می‌شوند. این به دلیل سر ریز مقداری بنزین در حین بنزین زدن یا زمان خارج کردن نازل روی بدنه ماشین است. این امر باعث تغییر رنگ و در نتیجه خسارت مالی به ماشین می‌شود.

در آخر

با قطع عمل بنزین زدن پس از شنیدن صدای کلیک علاوه بر جلوگیری از خسارات مالی و جانی در حفظ محیط زیست و هوای پاک شهر خودمان سهیم باشیم. هرگز سعی نکنید بیش از اندازه بنزین بزنید. این کار خطراتی را برای شما در پی خواهد داشت. اندکی از فضای باک را برای گاز حاصل از بنزین خالی بگذارید. به این ترتیب علاوه برای اطمینان از سلامت سرنشینان بر طول عمر خودرو می‌افزایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *